Procedura reklamacyjna
ZASADY ROSZCZENIA
Postanowienia wprowadzające
- Niniejsza procedura reklamacyjna została ustanowiona zgodnie z systemem prawnym Republiki Czeskiej. Jeżeli stroną umowy jest konsument, stosunki nieuregulowane warunkami handlowymi regulują Kodeks cywilny (nr 40/1964 Dz.U.) oraz ustawa o ochronie konsumentów (nr 634/1992 Dz.U.). Jeżeli stroną umowy jest przedsiębiorca, stosunki nieuregulowane warunkami handlowymi reguluje Kodeks Handlowy nr 513/1991 Dz.U. ze zmianami.
Prawa i obowiązki sprzedawcy
- Sprzedawca jest odpowiedzialny wobec kupującego za to, że rzecz sprzedana w momencie jej przejęcia przez kupującego jest wolna od wad, ma jakość i właściwości użytkowe typowe dla rzeczy tego rodzaju, że odpowiada wymaganiom przepisów przepisami prawnymi, ma odpowiednią ilość, miarę lub wagę i odpowiada celowi, jaki podał sprzedawca lub do jakiego przedmiot jest zwykle używany.
- Sprzedawca odpowiada za wady, które ujawnią się po przejęciu rzeczy w okresie rękojmi (rękojmi).
- Gwarancja nie obejmuje wad powstałych na skutek zużycia rzeczy na skutek normalnego użytkowania, niewłaściwego obchodzenia się, niedozwolonej ingerencji w towar (urządzenia), naruszenia plomb, plomb, uszkodzeń przez wodę, ogień, elektryczność statyczną i atmosferyczną i inne elementy lub siła wyższa. Ponadto za wady spowodowane odwróceniem biegunowości, przepięciem lub uszkodzeniem baterii lub akumulatorów, a także za wady towarów zmodyfikowanych i uszkodzonych powierzchniowo.
- W przypadku przedmiotów sprzedawanych po niższej cenie sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wadę, w związku z którą wynegocjowano niższą cenę.
- Sprzedawca udziela 24-miesięcznej gwarancji na sprzedany towar konsumpcyjny. Jeżeli zwyczajowy okres przydatności towaru lub okres jego zużycia jest krótszy, okres gwarancji kończy się z upływem tego okresu.
- Na życzenie kupującego sprzedawca wystawi pisemną gwarancję (kartę gwarancyjną). W przypadku nie wystawienia karty gwarancyjnej wystarczy przedstawić kupującemu dowód zakupu towaru zawierający nazwę firmy sprzedającego, numer identyfikacyjny, siedzibę oraz informacje o zakupionym towarze.
- Gwarancja na wykonane usługi wynosi 3 miesiące, chyba że w umowie ustalono dłuższy okres.
- Jeżeli wady towaru ujawnią się w ciągu sześciu miesięcy od daty otrzymania rzeczy, uważa się, że istniały już w chwili odbioru, chyba że jest to sprzeczne z charakterem rzeczy lub jeżeli udowodniono, że jest inaczej. W takim przypadku kupujący ma prawo bez zbędnej zwłoki dokonać wymiany, naprawy lub obniżenia ceny. W bardziej skomplikowanych przypadkach sprzedawca zastrzega sobie prawo do rozpatrzenia reklamacji w ciągu trzech dni roboczych. Sprzedawca ma obowiązek wystawić potwierdzenie złożenia reklamacji.
- Jeżeli wady pojawią się w ciągu kolejnych osiemnastu miesięcy, Sprzedawca jest zobowiązany do bezpłatnego usunięcia wady w terminie 30 dni. Po tym czasie wada zostaje uznana za niemożliwą do naprawienia i kupującemu przysługuje prawo do wymiany lub zwrotu pieniędzy
- Bieg terminu rękojmi ulega zawieszeniu od dnia zgłoszenia reklamacji do chwili, gdy kupujący był zobowiązany do odbioru rzeczy. Okres gwarancji ulega zatem przedłużeniu o czas rozpatrzenia reklamacji.
- Sprzedawca nie będzie uwzględniał reklamacji po upływie okresu gwarancji.
- W przypadku sprzedaży lub świadczenia usług poza zadeklarowaną lokalizacją (np. na wystawach itp.) sprzedawca na żądanie kupującego udzieli ustnie informacji o zakresie, warunkach i sposobie zgłaszania reklamacji, w szczególności nazwa lub nazwa i adres sprzedającego, przy czym kupujący może także po zakończeniu takiej sprzedaży lub świadczenia usług zgłosić reklamację.
- W przypadku reklamacji przesłanej pocztą za pobraniem bez wcześniejszego uzgodnienia, sprzedawca ma prawo odmówić wysyłki.
- Reklamacje zgłaszane przez sprzedawcę wobec jego dostawców nie mają wpływu na rozpatrzenie uzasadnionych roszczeń kupującego.
- W przypadku zwrotu przesyłki eksportowej opłaconej fakturą zaliczkową, kwota zostanie zaliczona pomniejszona o koszty poniesione w związku ze zwrotem przesyłki.
Prawa i obowiązki kupującego
- Kupujący ma obowiązek zgłosić wykrytą wadę w okresie gwarancyjnym bez zbędnej zwłoki po ujawnieniu się wady.
- Reklamacje dotyczące towaru zmodyfikowanego zgodnie z wolą konsumenta regulują § 53 ust. 8 Kodeksu Cywilnego.
- Jeżeli jest to wada dająca się usunąć, kupujący ma prawo do jej bezpłatnego, terminowego i prawidłowego usunięcia. Jeżeli rzecz nie była używana, kupujący może zamiast usunięcia wady żądać wymiany rzeczy (lub jej elementów).
- Jeżeli produkt ma dużą liczbę wad usuwalnych lub ta sama wada występuje wielokrotnie, kupującemu przysługują takie same prawa jak w przypadku wady nieusuwalnej.
- W przypadku wady nieusuwalnej kupujący ma prawo albo wymienić rzecz na wadliwą, albo odstąpić od umowy (= zwrócić rzecz i żądać zwrotu pieniędzy).
- Kupujący może również poprosić o rabat. Dzieje się tak w przypadku, gdy rzecz ma wady, które nie przeszkadzają jej w spełnianiu zamierzonego celu. W takim przypadku kupujący przyjmuje do wiadomości, że wady, na które udzielono rabatu, nie mogą być w przyszłości reklamowane.
- Kupujący ma obowiązek zgłosić reklamację do miejsca, w którym kupił wadliwy towar. Z wyjątkiem przypadków, gdy karta gwarancyjna wskazuje innego przedsiębiorcę wyznaczonego do naprawy, który jest bliżej siedziby sprzedawcy lub siedziby kupującego.
- Kupujący ma obowiązek zgłosić odpowiedzialność za wady powstałe podczas transportu przewoźnikiem. (Sprzedawca zaleca nieprzyjmowanie przesyłek z widocznymi uszkodzeniami lub zgłaszanie uszkodzeń niezwłocznie po otrzymaniu towaru). Reklamacje i roszczenia o odszkodowanie za szkody wyrządzone w przewożonej przesyłce regulują warunki danego przewoźnika.
- Kupujący ma obowiązek reklamować towar kompletny. W przypadku gwarancji ponadstandardowej obowiązuje zwrot oryginalnego towaru w oryginalnym opakowaniu. Przesyłając reklamację drogą pocztową, jest on zobowiązany do zwrotu opłaconego towaru.
- Przy zakupie towaru za pośrednictwem Elektronicznego Systemu Zamówień (a nie w placówkach stacjonarnych sprzedawcy) kupujący ma 14 dni na przemyślenie sprawy i zwrot nieuszkodzonego i nieużywanego towaru.